O Impecável
"Um homem que dorme tem em círculo à sua volta o fio das horas, a ordem dos anos e dos mundos. Consulta-os instintivamente ao acordar, e neles lê num segundo o ponto da terra que ocupa, o tempo que decorreu até ao seu despertar; mas as respectivas linhas podem misturar-se, quebrar-se." Marcel Proust, Em Busca do Tempo Perdido



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terça-feira, outubro 11, 2005

Lugares paralelos? Ou nem isso?


«Some of the problems of rapidly expanding education were those which were common to all countries at this stage of change and growth. The rapid increase in population meant that, even if the proportion of children of school age who were at school grew, the total number of children who were still not in school did not necessarily diminish. To accommodate as many as possible, schools were opened rapidly, classes were too large for effective teaching and most teachers were not well trained for their work. The results were seen at every level; in particular Arab education tended to be inadequate at secondary level, and students who went to university were on the whole not well trained for higher study. There was a tendency to concentrate on academic education which would lead to governmen service or liberal professions, rather than upon technical or vocational training; the use of the hands as well as the mind was alien to the concept of education in Islamic as in most other pre-modern cultures. The growth of the oil industry was making a diference, however [...]»

(HOURANI, Albert -- A History of the Arab Peoples. Londres: Faber and Faber, 2002 -- p. 390 e 391)
Este trecho descreve o tecido educacional do mundo árabe. Não é dificil ver nele um decalque da nossa realidade. Ora, como se dizer isso não bastasse para enegrecer o nosso horizonte, deverá ainda acrescentar-se ao diagnóstico:
1. Primus, que o texto se refere ao mundo árabe dos anos 40/50 do século passado (!); ao passo que poderia descrever o actual estado da lusa arte de educar. Ou seja, para este efeito, o Portugal de hoje é o mundo árabe de 1950!
2. Em segundo lugar, que cometeu o destino a torpeza de não termos petróleo.
Nem tudo é mau, porém; ficamos ao menos a saber o que somos: somos pré-modernos.
KO.

Jagoz | terça-feira, outubro 11, 2005 |

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A ler

Patrick Gaumer, Le Larousse de la bande dessinée



Correspondence Between Stalin, Roosevelt, Truman, Churchill and Attlee During World War II



Dietrich Schwanitz, Die Geschichte Europas



Dietrich Schwanitz, Bildung - Alles war man wissen muss



Niall Ferguson, Virtual History: Alternatives and Counterfactuals



Niall Ferguson, The House of Rothschild: Money's Prophets 1798-1848



Niall Ferguson, House of Rothschild: The World's Banker, 1849-1998



Joe Sacco, Safe Area Goradze



Joe Sacco, Palestine



Hugo Pratt, La Maison Dorée de Samarkand



John Kenneth Galbraith, The Affluent Society (Penguin Business)



Mary S. Lovell, The Sisters - The Saga of the Mitford Family (aconselhado pelo Jansenista)



Charlotte Mosley, The letters os Nancy Mitford and Evelyn Waugh (aconselhado pelo Jansenista)



Ron Chernow, Alexander Hamilton



Henry Fielding, Diário de uma viagem a Lisboa



AAVV, Budget Theory in the Public Sector



JOHN GRAY, Heresies: Against Progress and Other Illusions



CATHERINE JINKS, O Inquisidor, Bertrand, 2004



ANNE APPLEBAUM, Gulag: A History of the Soviet Camps, Penguin Books Ltd, 2004



António Castro Henriques, A conquista do Algarve, de 1189 a 1249. O Segundo Reino



Philip K. Dick, À espera do ano passado



Richard K. Armey e Dick Armey, The Flat Tax: A Citizen's Guide to the Facts on What It Will Do for You, Your Country, and Your Pocketbook



Jagdish N. Bhagwati, In Defense of Globalization, Oxford



Winston Churchill, My Early Life, Eland




A ver

Eraserhead (um filme de David Lynch - 1977)


Eraserhead (1977) Posted by Hello

Nos meus lábios, JACQUES AUDIARD, 2001



A Tua Mãe Também, ALFONSO CUARON, 2002



Pickup on South Street, SAMUEL FULLER



The Bostonians, JAMES IVORY (real.)



In the Mood for Love, KAR WAI WONG, 2001



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